fredag 29. april 2011

Tro kan flytte fjell

Det er mange ting jeg finner rart i samfunnet vårt. For eksempel holdningen til tro. Jeg har inntrykk av at mange synes tro er noe som er mindreverdig, særlig sett i forhold til det vi kaller vitenskap. Det er akkurat som om det som skjer på bakgrunn av tro ikke er ekte. Hvis noen blir bedre fordi de tror at de tar en virkningsfull medisin, uten at det er tilfelle, så omtales det som placeboeffekt. Forskning viser at placeboeffekten er stor, like fullt har jeg inntrykk av at placebo blir sett på som annenrangs. Akkurat som om en virkning av tro ikke er bra nok. Det samme er tilfellet med bønn, også her er det gjort forskning som viser at bønn – særlig der hvor mange er samlet – kan ha en positiv effekt. Jeg under meg over hva som er årsaken til at disse effektene blir nedvurdert? Det er rimelig enkle midler, billig også. Hvis de kan ha en effekt burde de heller fremelskes enn nedvurderes. Det kan i alle fall ikke skade, med mindre man tror man er et dårlig menneske – eller tror andre dårlige ting om seg selv. Jeg har i alle fall møtt en mengde flotte mennesker som ofte tror de er noe annet og dårligere enn det de er. De menneskene har det ikke alltid like godt.

Jeg slår uansett et slag for troen! – Og lever i den tro at tro kan flytte fjell. (Amen).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar